Bezpieczeństwo mechaniczne czyli normy jakim podlegają wózki dziecięce.

In artykuły
bezpieczeństwo mechaniczne

Najczęściej, podczas zakupu fajnego dla nas wózka kierujemy się jego wyglądem, funkcjami, rodzajem zastosowanych materiałów, marką, sposobem składania, opiniami innych osób co do jego funkcjonalności. Problem w tym, że dosyć często umyka gdzieś kwestia bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo wózka dziecięcego można rozdzielić na dwie podstawowe grupy: bezpieczeństwo mechaniczne i bezpieczeństwo chemiczne.

Bezpieczeństwo mechaniczne, czyli wózek dziecięcy powinien być przebadany na zgodność z normą EN 1888:2012

EN 1888 jest normą europejską (European Norm), czyli każdy wózek z nią zgodny, a sprzedawany w Europie powinien przejść te same testy. Innymi słowy nieważne czy wózek jest testowany w Polsce, Francji czy w Hiszpanii , metodologia badania jest zawsze taka sama.

Należy tutaj wspomnieć, że norma ta to absolutne minimum. Niektóre kraje, takie jak Francja czy Wielka Brytania stosują dodatkowe obostrzenia. Zatem są bardziej surowi w kwestiach związanych z bezpieczeństwem niż ma to miejsce w normie. Nie może natomiast wystąpić sytuacja, w której jeden z krajów złagodzi nieco określone punkty normy poprzez np. krótszy czas testowania wózka.

Normy nie są obligatoryjne, więc nie ma konieczności ich stosowania. Wyjątek stanowią dyrektywy, którymi są objęte foteliki samochodowe czy zabawki. Natomiast należy domniemywać, że wózek zgodny z normą EN 1888 jest bezpieczny (kwestie mechaniczne). W związku z tym producenci zabiegają o odpowiedni dokument dla swojego produktu.

Norma to dokument, który jest cały czas uaktualniany i poprawiany. Poprawy te bazują na problemach zgłaszanych przez użytkowników oraz odpowiednie podmioty (jak na przykład placówki badawcze). Najbardziej bieżącą normą w chwili obecnej jest EN 1888:2012. Poprzednią wersją normy była EN 1888:2003. Wkrótce powinna już być dostępna najświeższa wersja EN 1888:2015 (na razie jest dopiero projekt). W przypadku norm, także EN 1888, można znaleźć przed nimi różne przedrostki. Przykładem może być PN-EN (Polska Norma) czy BS-EN (British Standard). Oznaczenie to jest wprowadzone po to, aby poinformować, że norma europejska została sprawdzona w danym kraju.

Zgodność z normą EN 1888 otrzymuje się pod warunkiem, że wózek przeszedł szereg testów zawartych w opisującym ją dokumencie i żaden z wyników nie jest negatywny.

Badanie jest przeprowadzone przez jednostkę mającą akredytację. Jest to laboratorium, które uzyskało zgodę na przeprowadzanie tego typu badań przez jednostkę rządową. W Polsce akredytacji udziela Polskie Centrum Akredytacji.

Badania na zgodność z normą nie muszą być przeprowadzone w kraju, w którym znajduje się siedziba producenta czy importera (który w przypadku sprowadzania produktu spoza Unii Europejskiej jest w zasadzie traktowany jako producent i w pełni odpowiada za sprowadzone towary). Jednostki badawcze znajdują się zarówno w Unii Europejskiej jak i poza nią.

 

Autor: fajnywozek.pl

You may also read!

THULE

Thule Sleek – nowość 2018

Thule Sleek – elegancki i stylowy czterokołowy wózek miejski – to idealne rozwiązanie dla aktywnych rodziców, którzy chcą bez

Read More...
fotelik

Nowość od SMUUK fotelik Odyssey

Fotelik samochodowy ODYSSEY marki SMUUK przeznaczony dla dzieci w grupie I+II+III o wadze od 9kg do 36kg (ISOFIX +

Read More...
TAKE PART IN ART

TRZECIA EDYCJA FESTIWALU TAKE PART IN ART Kulturalna uczta dla bobasów i małych dzieci w Warszawie

  We wrześniu rozpocznie się, trwający blisko cztery miesiące, jesienny przegląd najciekawszych spektakli ze świata w ramach Międzynarodowego Festiwalu

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu